Derfor valgte Bykle kommune Civis

– Et genialt verktøy for å nå ut til både innbyggere og hytteeiere med nyheter og oppdateringer fra kommunen, sier kommunikasjonsansvarlig Ole Birger Lien

Biletet frå venstre digitaliseringsansvarleg Vidar Johnsen, kommunikasjonsansvarleg Ole Birger Lien og lengst til høgre rådgjevar Eivind Ilje Tveit.
Biletet frå venstre digitaliseringsansvarleg Vidar Johnsen, kommunikasjonsansvarleg Ole Birger Lien og lengst til høgre rådgjevar Eivind Ilje Tveit.

Satser offensivt på kommunikasjon

Mange norske kommuner opplever utfordringer med å nå ut til innbyggerne sine med nyheter og informasjon. Bykle har derimot en klar ambisjon om å være i forkant når det gjelder kommunikasjon, forteller Lien.

– Vi ønsker å være på hugget. Det skjer spennende ting i Bykle kommune hele tiden og det er det viktig at folk får med seg. Hjemmesiden vår er den primære informasjonskanalen, men for å nå ut til innbyggerne våre må vi også supplere med andre verktøy.

Og akkurat her kommer Civis inn i bildet, fortsetter kommunikasjonsrådgiveren med over 20 års fartstid som journalist i lokalpressen i Setesdal.

– Civis er et redskap som passer perfekt inn i den offensive nyhetsformidlingen vi er ute etter i kommunen. Når jeg legger ut en nyhetssak på hjemmesiden går det samtidig ut et push-varsel til alle som følger Bykle kommune, noe som gjør det utrolig lettvint å følge med på hva som rører seg i kommunen.

Kommunikasjonsansvarleg Ole Birger Lien.
Kommunikasjonsansvarleg Ole Birger Lien.

En lettvint løsning som når ut til flere

Om du er glad i fjell, ski og friluftsliv kjenner du garantert til Hovden – den populære  vinterdestinasjonen i Bykle kommune. Med hyttegjester og tilreisende fra hele Sør-Norge, spesielt Kristiansand, Arendal og Grimstad, var Ole Birger Lien opptatt av å finne en måte å nå ut til flere enn bare de som bor i kommunen.

– Vi lot oss inspirere av Kristiansand kommune som allerede hadde tatt i bruk Civis. En av fordelene med løsningen er at brukeren kan velge å se oppdateringer fra flere kommuner, og for en fritidskommune som vår er potensialet kjempestort, sier han og legger til:

– Jeg var ikke i tvil om at Civis kunne være rett for oss. Heldigvis er kommunedirektøren i Bykle, Karina Sloth, veldig ambisiøs når det kommer til kommunikasjon, så det var ikke vanskelig å få grønt lys for å sette i gang. Han forteller at det var enkelt å velge Civis av flere grunner – blant annet pris.

– Systemet koster litt i etablering, men den månedlige utgiften for en liten kommune som vår er minimal. Når man sammenligner med mange andre kommunale satsinger i hundretusenkroners-klassen var det ikke vanskelig å gå for Civis, sier Lien.

Etter at Bykle kommune tok i bruk appen har kommunikasjonsrådgiveren blitt kontaktet av flere andre små kommuner som lurer på om løsningen kan være noe for dem.

– Svaret mitt var at «det er ikke noe å lure på!» Civis er noe jeg kan anbefale alle kommuner i dette landet, og for små kommuner er det i tillegg tilnærmet gratis å prøve.

Bidrar til omdømmebygging

Bykle kommune ligger plassert øverst i Setesdal – og ønsker å være langt framme også i overført betydning. Ole Birger Lien tror Civis i kombinasjon med masse aktivitet på hjemmesiden bidrar til å skape stolthet og engasjement rundt det som skjer i kommunen.

– Vi opplever at mange har sansen for at vi prøver å være synlige og proaktive, og det gjør oss enda mer motivert til å jobbe videre med å formidle og få enda flere brukere.

Og målet, det er klart:

– Vi skal ha over 1000 følgere på sikt. Pluss alle hyttegjestene, selvfølgelig.

Er du nysgjerrig på om Civis kan være noe for din kommune? Ta kontakt for en uforpliktende prat, da vel!


Civis - eksempel Bykle kommune
Civis - eksempel Bykle kommune

Bilder av applikasjonen

Powered by Labrador CMS