Hvordan sørge for god internkontroll i en tid med økende krav, kompleks drift og press på ressursene? For nesten 300 norske kommuner er svaret Compilo – et kvalitetssystem skreddersydd til offentlig sektor.
Å lede en kommune i 2025 er en krevende
øvelse: Innbyggerne har stadig høyere forventninger, samtidig som tjenestene
blir mer komplekse og de økomiske rammene strammere. På toppen av det hele
kommer et omfattende dokumentasjonskrav, flere og flere lovpålagte plikter – og
et «digitaliseringstog» som
går i susende fart.
I dette landskapet blir det viktigere enn noensinne å ha verktøy som gir
oversikt, sikrer etterlevelse – og skaper trygghet.
John Tonheim, daglig leder og gründer av Compilo, har siden 2005 bygget opp Norges største leverandør av kvalitet- og internkontrollsystemer til kommunal sektor.
Ulike kommuner, men samme ansvar
I Norge har vi en unik ordning der samtlige kommuner – fra Utsira til
Ullensaker – er pålagt å levere de samme grunnleggende tjenestene til
innbyggerne sine. Samtidig er det en kjensgjerning at kommunene har vidt
forskjellige forutsetninger og ressurser for å gjøre denne jobben.
– Vi ville lage et system som gjorde det
enklere for kommunene å overholde lover og forskrifter samt interne
retningslinjer og prosedyrer, og på den måten sikre at innbyggerne får gode
tjenester, sier John Tonheim, daglig leder og gründer av Compilo.
Det som startet som en idé innerst i en
vestlandsfjord i 2005, er i dag blitt Norges største leverandør av kvalitet- og
internkontrollsystemer til kommunal sektor. Nå bruker nesten 300 kommuner,
flere fylkeskommuner og mer enn 400 000 ansatte Compilo til å melde fra om alt
fra manglende brøyting og feilmedisinering, til å sikre dokumentasjon, håndtere
og forebygge feil og ivareta risikobasert ledelse.
Standardisering er en viktig bærebjelke i
verktøyet, som er tuftet på kunnskap om hvordan kommunal styring og forvaltning
faktisk fungerer.
– Lovverket er jo likt for alle, så det
gir mening å bruke felles metodikk og rutiner. Vi tilbyr en standardisert
løsning som gjør det enklere å dele kompetanse og erfaringer på tvers av
Kommune-Norge, forteller Tonheim.
Grønn farge på karet markerer kommuner som benytter Compilo. Nesten 300 kommuner bruker i dag løsningen.
Trygghet gjennom dokumentasjon og kontroll
Selv små glipper i kommunal oppfølging kan få store konsekvenser, enten
det er snakk om en feilernært sykehjemsbeboer eller et kulturhus med defekte
nødutganger. Slike avvik kan føre til lovbrudd og i verste fall sette liv og
helse i fare – og tilliten til kommunen kan få et alvorlig skudd for baugen.
Internkontroll favner nesten alt som foregår i en kommune, og det er en
stor og krevende jobb å ha full oversikt. Nettopp her kommer Compilo inn:
– Systemet hjelper kommunen å dokumentere at den har kontroll på både
avvik og risiko, og følger opp som forventet, sier John Tonheim.
Han peker på at mange kommuner som har
blitt felt for lovbrudd, ikke har vært i stand til å dokumentere at de hadde
tilstrekkelig kontroll.
– Når noe går galt, er gjerne det første
politikerne spør om: ‘Burde dere ha visst dette?’ Derfor sier vi ofte at vi er
kommunedirektørens beste venn, legger han til med et smil.
Compilo Community: et fellesskap for læring og utvikling
Til tross for ulike forutsetninger er det mye
kommunene kan lære av hverandre. En viktig styrke ved Compilo er at løsningen
legger til rette for nettopp dette: Over 2500 medlemmer er aktive i Compilo
Community – en digital møteplass hvor kommunene kan snakke sammen og
utveksle erfaringer og beste praksis, og dele rutiner og maler for
risikostyring.
– Hvis en kommune laget en god risiko- og
sårbarhetsanalyse for HMS, kan andre bygge videre på den i stedet for å starte
fra scratch. Det sparer tid og gir bedre resultater, forteller Tonheim.
Hver uke tilbyr Compilo gratis webinarer om
alt fra avviksstatistikk til årshjul. En gang i måneden samles i tillegg
Compilo Community til et faglig dypdykk, der eksterne eksperter deler innsikt
om aktuelle temaer som blant annet GDPR, informasjonssikkerhet og krav i
lovverk.
– Vi skiller oss ut ved å vektlegge
fagkompetanse. For oss er det viktig å gi kundene våre faglig påfyll, ikke bare
opplæring i programvaren. Derfor tar mange av seminarene våre for seg
internkontroll, kvalitet og ledelse, sier John Tonheim.
Compilo Community samler over 2500 medlemmer fra hele Kommune-Norge, som deler erfaringer, rutiner og beste praksis innen blant annet HMS, oppvekst, personvern og kommunal organisering.
Neste generasjons styringsverktøy
Et tema som er brennaktuelt i kommunesektoren,
er kunstig intelligens (KI). Tonheim mener at smart bruk av data og KI vil være
avgjørende for at kommunene skal kunne ta kunnskapsbaserte beslutninger, få mer
oversikt og forbedre tjenester i fremtiden.
Compilo
sitter i en unik posisjon med tilgang til store mengder avvik og dokumenter –
alle lagret som strukturerte data.
–
Vi har et solid grunnlag for å utvikle AI-assistenter som kan avdekke trender,
forutsi hendelser og foreslå tiltak basert på historiske mønstre. Det gjør at
kommunene kan ta affære før problemene oppstår og arbeide forebyggende, sier
han.
Mens
kunstig intelligens åpner nye dører for økt effektivitet, bedre løsninger og
smartere ressursbruk, er Compilo også i gang med et annet viktig prosjekt – å
gjøre verktøyene enda enklere å bruke. For å møte de daglige utfordringene ute
i kommunene, jobbes det med helt nytt design og brukergrensesnitt (UX/UI) for
kvalitetssystemet. Tonheim er ikke beskjeden når han beskriver hva det nye
systemet vil bety for brukerne:
– Den nye versjonen blir banebrytende og
kommer til å forenkle hverdagen til alle kommunalt ansatte.
Han understreker at god internkontroll ikke er
et mål i seg selv, men et middel for å lykkes med samfunnsoppdraget:
– For at kommunene skal kunne levere trygge og
gode tjenester – også i fremtiden – trenger de verktøy som gjør det enklere å
gjøre en god jobb.
Compilo lanserer snart et helt nytt design og brukergrensesnitt som skal gjøre hverdagen enklere for alle kommunalt ansatte.
Kommunal Rapports redaksjon har ingen rolle i å lage dette innholdet. Kommunal Rapport er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Dersom du mener dette skillet er utydelig i denne annonsen eller andre annonser i Kommunal rapports nettavis, vil vi gjerne at du forteller oss det på epost til