ANNONSØRINNHOLD

KULTURVERT: Frøydis Olsen er kulturvert på Flammen. Innvendig synes hun huset fungerer fint, utenfor er det flere utfordringer.

Lyttet til behovet

Rundt en million nordmenn har nedsatt hørsel. Da Kulturverket Flammen i Nittedal oppdaget at lyden ikke holdt mål for denne gruppen, tok de grep.

Tekst: Lena Storvand / Felix Media
Foto: Fredrik Naumann / Felix Features

Kaffekannene er fulle, kringlene oppskåret, lysene tent. Snart er det klart for Dagperle, et månedlig og populært kulturtilbud. I god tid før dagens artist entrer scenen i Lillesalen er publikum på plass. Deriblant Olav Prestvik (82), styremedlem i Hørselslaget i Nittedal. Vanligvis holder arrangementet hus i Storsalen, men akkurat denne onsdagen er den forbeholdt Nittedalsrevyen.

ALLTID APPARAT: – Jeg får veldig fin hjelp av høreapparatet, og bruker det hele tiden når jeg er våken. Andre bruker det bare ved spesielle anledninger, men det holder ikke, fastslår Olav Prestvik

FIKK BESKJED

Prestvik er utdannet innen geofag, og var nærmere 60 år da han også utdannet seg til lærer.– Da oppdaget jeg at jeg ikke kunne være lærer uten å gjøre noe med hørselen. For det var vanskelig å følge med når noen bakerst i klassen skulle si noe. Siden har Olav Prestvik hatt god hjelp av høreapparat. På arrangementer kobles det trådløst og direkte opp mot teleslyngen for optimal lydopplevelse. Det forutsetter at teleslyngen gir tilstrekkelig sterke signaler. Slik var det ikke i Flammens største sal tidligere.
– For noen år siden fikk vi tilbakemeldinger om at anlegget ga for dårlig lyd. På flatt gulv fungerte teleslyngen greit, men i storsalen har vi et mobilt amfi. Da amfiet var i bruk, ble det for langt mellom sitteplassene og signalene. Da ble dekningen, og dermed lyden, for dårlig, forklarer Mariann Torsvik, daglig leder ved Flammen.
Noen målinger og brukergruppermøter senere, gikk hun i dialog med det kommunale eiendomsforetaket som hadde stått for byggingen av huset.
– Vi var veldig tydelig på at det ikke var et godt nok tilbud til vårt publikum. Det er tross alt en stor andel av befolkningen som har hørselsutfordringer, sier hun. Løsningen ble et sterkere teleslyngeanlegg. Det ga langt bedre lyd, selv om enkelte plasser fortsatt ikke er optimale. Flammen informerer derfor om hvilke man bør velge.

SKAPER TILHØRIGHET: Nittedal hadde ikke et eget kulturhus før Flammen sto ferdig i 2017, forteller leder Mariann Torsvik. Flammen skaper viktig tilhørighet, mener hun.

ROM FOR ALLE

Torsvik har ledet huset siden åpningen i 2017.
– Nittedal hadde en masse kulturutøvere, som korps, kor, dansegrupper og teatergrupper, men ingen velegnede visningsarenaer. Det ble mye gymsal, samfunnshus og folkets hus. Ingenting var tilrettelagt for store produksjoner, og heller ikke universelt utformet så alle kunne ta del i kulturtilbudet. Det var ikke rettferdig, verken for utøvere eller publikum, minnes Torsvik.

GIR TILHØRIGHET

Hun forteller at kulturen står sterkt i Nittedal.– Vi er en tilflyttingskommune, hit kommer folk fra mange deler av landet. Jeg tror mange søker mot kultur- og foreningslivet, det er gjerne sånn. På et nytt sted skaffer man seg barn, hund, eller blir med i en forening for å bli kjent med folk. Selv begynte jeg i kor, det ga meg en følelse av å høre til her, sier Mariann Torsvik.
Før byggingen av Flammen var det mye skepsis mot prosjektet.
– En del trodde nok det ville bli et bygg for fiffen, og at det ville bli stående mye tomt. Slik ble det ikke. Årlig er det mer enn 50 000 besøkende i kulturhusdelen av Flammen som blant annet huser konserter, foredrag og forestillinger. I tillegg legger en rekke lag og foreninger møtene sine til Flammen, herunder HLF Nittedal.
– Ja, for det er selvsagt viktig for oss med et sted hvor det lydmessige er på plass, sier Olav Prestvik.

LYD, LUFT OG LYS: Flammen er luftig, og har hatt fokus på lyd og lys.
INGEN TVIL: Sort dør og lys vegg gjør det enkelt å oppdage inngangen.
VISER VEI: Hvit skrift på mørk bunn gjør skiltingen tydelig. Ved siden av teksten er det punktskrift.
TYDELIG KONTRAST: Alle dørene i bygget er sorte, og trer tydelig frem.
GODT MERKET: Sorte, opphøyde trappeneser og farefelt før første trappetrinn.
AUTOMATISK ÅPNER: Ingen berøring er nødvendig for å lukke opp døren.

UTFORDRENDE UTE

For Frøydis Olsen kan parkering og adkomst være utfordrende. Hun bruker rullestol, og er stadig på Flammen som frivillig kulturvert. Denne dagen har hun parkert på p-plassen et godt stykke nedenfor, og trillet opp.

– Men det nytter ikke når det er snø. Det hjelper ikke med varmekabler ved inngangspartiet så lenge det er snø mellom det og p-plassen, sier hun.

– Derfor tar jeg flest vakter på vår, sommer og høst. Fremme ved døren aktiverer hun åpneren. Døren slår utover.

– Jeg fikser det, særlig fordi jeg er forberedt, men jeg har sett eldre med rullator som har rykket tilbake, sier hun. Vel inne i Flammen er hun full av lovord – og et ønske:

– Jeg skulle ønske det var mulig å sitte midt på en seterad med rullestol, istedenfor på sidene. Men utover det fungerer alt veldig bra, det er enkelt å komme til alle steder, skryter hun, som er veldig glad for Kulturverket.

– Jeg tror det er viktig å komme sammen, få input, oppleve noe annet i hverdagen. Det gjør noe med oss.

En del trodde nok det ville bli et bygg for fiffen, og at det ville bli stående mye tomt.

Mariann Torsvik

Kulturverket Flammen

Mariann Torsvik, leder for Kulturverket Flammen
  • Åpnet mars 2017 

  • 3849 kvadratmeter 

  • Prislapp: 147 millioner kroner

Løsningene:

  • Ledelinjer/oppmerksomhets- og farefelt

  • Tydelig skilting

  • Trapp med dobbel håndløper

  • Kontrast mellom dør og vegg

  • Skilting av dører

  • Sensorstyrt døråpner

  • Trespiler på vegger for god akustikk

  • Forbedret teleslyngeanlegg

  • Lyddempende tepper fra tak til gulv

  • Informasjon om sitteplasser med aller best lyd for teleslynge

  • Sorte, opphøyde trappeneser

  • Avtakbare seter i Storsalens amfi, slik at rullestoler kan stå helt inntil på den ene siden av amfiet 

  • Rullestolplasser med enkel adkomst på galleriet over amfiet

Dette kunne vi gjort annerledes:

  • Det er for mange litt for høye terskler, som kan være problematiske

  • HC-parkering nærmere inngangspartiet

  • En annen løsning med åpneknapp lengre fra inngangsdør oppe, siden denne døren slår utover – ved inngangsdøren nede er dette på plass

Kulturhus for alle

Denne artikkelen er hentet fra inspirasjonsheftet; Kulturhus, Universell utforming for aktive og sosiale liv, utgitt av KS.

Papirversjon kan bestilles fra: ordre@lupro.no

Flammen kulturhus
Powered by Labrador CMS