Tekst: Lena Storvand / Felix Media Foto: Fredrik Naumann / Felix Features
Kaffekannene er fulle, kringlene oppskåret, lysene tent. Snart er det klart for Dagperle, et månedlig og populært kulturtilbud. I god tid før dagens artist entrer scenen i Lillesalen er publikum på plass. Deriblant Olav Prestvik (82), styremedlem i Hørselslaget i Nittedal. Vanligvis holder arrangementet hus i Storsalen, men akkurat denne onsdagen er den forbeholdt Nittedalsrevyen.
FIKK BESKJED
Prestvik er utdannet innen geofag, og var nærmere 60 år da han også utdannet seg til lærer.– Da oppdaget jeg at jeg ikke kunne være lærer uten å gjøre noe med hørselen. For det var vanskelig å følge med når noen bakerst i klassen skulle si noe. Siden har Olav Prestvik hatt god hjelp av høreapparat. På arrangementer kobles det trådløst og direkte opp mot teleslyngen for optimal lydopplevelse. Det forutsetter at teleslyngen gir tilstrekkelig sterke signaler. Slik var det ikke i Flammens største sal tidligere. – For noen år siden fikk vi tilbakemeldinger om at anlegget ga for dårlig lyd. På flatt gulv fungerte teleslyngen greit, men i storsalen har vi et mobilt amfi. Da amfiet var i bruk, ble det for langt mellom sitteplassene og signalene. Da ble dekningen, og dermed lyden, for dårlig, forklarer Mariann Torsvik, daglig leder ved Flammen. Noen målinger og brukergruppermøter senere, gikk hun i dialog med det kommunale eiendomsforetaket som hadde stått for byggingen av huset. – Vi var veldig tydelig på at det ikke var et godt nok tilbud til vårt publikum. Det er tross alt en stor andel av befolkningen som har hørselsutfordringer, sier hun. Løsningen ble et sterkere teleslyngeanlegg. Det ga langt bedre lyd, selv om enkelte plasser fortsatt ikke er optimale. Flammen informerer derfor om hvilke man bør velge.
ROM FOR ALLE
Torsvik har ledet huset siden åpningen i 2017. – Nittedal hadde en masse kulturutøvere, som korps, kor, dansegrupper og teatergrupper, men ingen velegnede visningsarenaer. Det ble mye gymsal, samfunnshus og folkets hus. Ingenting var tilrettelagt for store produksjoner, og heller ikke universelt utformet så alle kunne ta del i kulturtilbudet. Det var ikke rettferdig, verken for utøvere eller publikum, minnes Torsvik.
GIR TILHØRIGHET
Hun forteller at kulturen står sterkt i Nittedal.– Vi er en tilflyttingskommune, hit kommer folk fra mange deler av landet. Jeg tror mange søker mot kultur- og foreningslivet, det er gjerne sånn. På et nytt sted skaffer man seg barn, hund, eller blir med i en forening for å bli kjent med folk. Selv begynte jeg i kor, det ga meg en følelse av å høre til her, sier Mariann Torsvik. Før byggingen av Flammen var det mye skepsis mot prosjektet. – En del trodde nok det ville bli et bygg for fiffen, og at det ville bli stående mye tomt. Slik ble det ikke. Årlig er det mer enn 50 000 besøkende i kulturhusdelen av Flammen som blant annet huser konserter, foredrag og forestillinger. I tillegg legger en rekke lag og foreninger møtene sine til Flammen, herunder HLF Nittedal. – Ja, for det er selvsagt viktig for oss med et sted hvor det lydmessige er på plass, sier Olav Prestvik.
UTFORDRENDE UTE
For Frøydis Olsen kan parkering og adkomst være utfordrende. Hun bruker rullestol, og er stadig på Flammen som frivillig kulturvert. Denne dagen har hun parkert på p-plassen et godt stykke nedenfor, og trillet opp.
– Men det nytter ikke når det er snø. Det hjelper ikke med varmekabler ved inngangspartiet så lenge det er snø mellom det og p-plassen, sier hun.
– Derfor tar jeg flest vakter på vår, sommer og høst. Fremme ved døren aktiverer hun åpneren. Døren slår utover.
– Jeg fikser det, særlig fordi jeg er forberedt, men jeg har sett eldre med rullator som har rykket tilbake, sier hun. Vel inne i Flammen er hun full av lovord – og et ønske:
– Jeg skulle ønske det var mulig å sitte midt på en seterad med rullestol, istedenfor på sidene. Men utover det fungerer alt veldig bra, det er enkelt å komme til alle steder, skryter hun, som er veldig glad for Kulturverket.
– Jeg tror det er viktig å komme sammen, få input, oppleve noe annet i hverdagen. Det gjør noe med oss.
En del trodde nok det ville bli et bygg for fiffen, og at det ville bli stående mye tomt.
Mariann Torsvik
Kulturverket Flammen
Åpnet mars 2017
3849 kvadratmeter
Prislapp: 147 millioner kroner
Løsningene:
Ledelinjer/oppmerksomhets- og farefelt
Tydelig skilting
Trapp med dobbel håndløper
Kontrast mellom dør og vegg
Skilting av dører
Sensorstyrt døråpner
Trespiler på vegger for god akustikk
Forbedret teleslyngeanlegg
Lyddempende tepper fra tak til gulv
Informasjon om sitteplasser med aller best lyd for teleslynge
Sorte, opphøyde trappeneser
Avtakbare seter i Storsalens amfi, slik at rullestoler kan stå helt inntil på den ene siden av amfiet
Rullestolplasser med enkel adkomst på galleriet over amfiet
Dette kunne vi gjort annerledes:
Det er for mange litt for høye terskler, som kan være problematiske
HC-parkering nærmere inngangspartiet
En annen løsning med åpneknapp lengre fra inngangsdør oppe, siden denne døren slår utover – ved inngangsdøren nede er dette på plass
Kommunal Rapports redaksjon har ingen rolle i å lage dette innholdet. Kommunal Rapport er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Dersom du mener dette skillet er utydelig i denne annonsen eller andre annonser i Kommunal rapports nettavis, vil vi gjerne at du forteller oss det på epost til