Stillingsannonse
Kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring
Spennende topplederstilling i en fremtidsrettet kommune
Vil du jobbe i en kommune med god fart og store utviklingsambisjoner? Tønsberg kommune bygger laget for fremtiden og ser etter en kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring.
Vi søker en erfaren leder med sterke strategiske ferdigheter og engasjement for økonomisk bærekraft og utvikling. Du må ha evne å skape gode relasjoner til medarbeidere, politikere, innbyggere og samarbeidspartnere. Du har god rolleforståelse for hvordan man jobber i en politisk styrt organisasjon og med erfaring fra kommunesektoren.
Tønsberg kommune står ovenfor en rekke spennende utfordringer for å løse samfunnsoppdraget på en god og effektiv måte i tiden som kommer. Stillingen vil ha en sentral rolle i prosjektet «Sunn kommuneøkonomi» hvor målet er å bedre kommunens økonomi med nærmere 300 millioner innen 2028. Kommunalsjefen vil være en viktig støttespiller og bidragsyter i kommunedirektørens ledergruppe i arbeidet med å sikre en helhetlig og forutsigbarhet for kommunen gjennom solid økonomistyring.
Kommunalsjefen vil ha ansvar for en stab med dyktige og engasjerte medarbeidere innen fagområdene virksomhetsstyring, internkontroll, innkjøp, regnskap, finans og budsjett.
Stillingen har tre virksomhetsledere og en rådgiver i stab som rapporterer direkte til seg.
Kommunen har i dag rammestyring og et totalbudsjett på nesten 6 milliarder.
Arbeidsoppgaver
Overordnet ansvar for kommunens økonomistyring, inkludert budsjettarbeid, regnskap og økonomisk rapportering
Utvikle og implementere strategier for virksomhetsstyring og internkontroll
Sikre at kommunen har gode rutiner og systemer for økonomisk oppfølging og kontroll
Lede og utvikle kommunalområdet, samt sikre kompetanseutvikling og godt arbeidsmiljø
Sikre godt lederskap og arbeidsmiljø i egen ledergruppe
Samarbeide tett med andre avdelinger og enheter for å sikre helhetlig og effektiv styring av kommunens ressurser
Bistå kommunens ledelse med økonomiske analyser og beslutningsgrunnlag
Følge opp og rapportere på økonomiske mål og resultater til kommunens ledelse og politiske organer
Skape forutsigbarhet for kommunen gjennom nøyaktig og pålitelig økonomistyring
Løpende oppgaver knyttet til rapporteringer, reglementer, utredninger og utarbeidelse av saksfremlegg
Kompetansekrav
Relevant høyere utdanning innen økonomi, administrasjon eller lignende
Solid erfaring fra økonomistyring, virksomhetsstyring og internkontroll fra offentlig sektor
God kjennskap til lover og forskrifter som regulerer kommunal økonomi og virksomhetsstyring
Erfaring med ledelse og utvikling av medarbeidere
Gode analytiske evner og evne til å arbeide strategisk og helhetlig
Sterke kommunikasjonsevner og evne til å samarbeide på tvers av fagområder
Høy integritet og evne til å sikre etterlevelse av etiske retningslinjer og god forvaltningsskikk
Personlige egenskaper
Strukturert og målrettet
Initiativrik og løsningsorientert
Gode samarbeidsevner og evne til å bygge relasjoner
Evne til å motivere og engasjere medarbeidere
Stor arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
Vi tilbyr:
En spennende og utfordrende lederstilling i en kommune i utvikling
Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
Konkurransedyktige betingelser
Søkerlister med opplysninger om navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosted- eller arbeidskommune for hver søker er offentlig i hht Offentlighetsloven. Det kan gjøres unntak dersom søker anmoder om dette og grunngir dette i søknaden. Dersom anmodningen ikke tas til følge vil søkeren varsles om dette.
Kommunen ber aldri om kontaktinformasjon eller kontoopplysninger i rekrutteringsfasen, verken over SMS, e-post eller i brev via Digipost