Stillingsannonse
Kommunedirektør
Spennende topplederstilling i Vestfold
Holmestrand kommune har i overkant av 27 000 innbyggere og ca. 1 800 årsverk. Kommunen ligger vakkert til med lang kystlinje, flott natur, innsjø, elver, skog og fjell. Jernbanen og E18 går gjennom kommunen og gir god kommunikasjon både nordover og sørover. Holmestrand kommune er en næringsoffensiv kommune og i sterk vekst med økende innbyggertall. Holmestrand kommune er porten til Vestfold, og er et attraktivt sted å bo, besøke og drive næringsvirksomhet.
Med en kombinasjon av levende bysentrum, idylliske bygdesamfunn og nærhet til naturen, er Holmestrand et attraktivt sted å bo, arbeide, besøke og drive næring.
Den unike beliggenhet ved Oslofjorden, kort vei til hovedstadsregionen og sterke røtter i natur og kultur, gjør at Holmestrand har alle forutsetninger for å vokse videre som en attraktiv bo- og næringskommune. Nye boligprosjekter, en strategisk næringspark langs E18 og en moderne jernbaneterminal gir kommunen et solid fundament for videre vekst.
I Holmestrand satses det på bærekraftig utvikling, næringsvekst og gode tjenester for innbyggerne. Det er jobbet målrettet med helhetlige planer og omstillings- og utviklingsarbeid for å gjennomføre denne satsingen. En realisering av planene, sikring av en robust kommuneøkonomi og videreføring av utviklingsarbeidet gjennom innovasjon, nytenkning og god samhandling, er nødvendig for å møte de fremtidige utfordringene og mulighetene. Med dyktige medarbeidere, gode ledere og engasjerte politikere ligger forholdene til rette for å lykkes. Når det nye rådhuset åpner i 2026 vil vi også ha en godt tilrettelagt arena for dette arbeidet.
Holmestrand kommune søker nå en strategisk, strukturert og synlig kommunedirektør som kan bidra til å imøtekomme dagens og fremtidens krav. Tjenesteutvikling, næringsutvikling og omdømmebygging står derfor sentralt. Som ny kommunedirektør vil du ha en sentral rolle i å bidra til videreutviklingen av Holmestrand kommune som en fremtidsrettet samfunnsaktør. Fremtidens tjenester i kommunen bygges med god og relevant kompetanse, godt medarbeiderskap, mestringsorientert ledelse og samarbeid for å nå mål.
Vi ønsker oss en tydelig og relasjonsskapende kommunedirektør, som kan lede og inspirere de ansatte gjennom endringer og samtidig gjøre organisasjonen rustet til å yte gode tjenester til kommunens innbyggere og næringsliv.
Ansvarsområde og sentrale arbeidsoppgaver for stillingen:
- Fokus på kommunens rolle som samfunnsutvikler og tilrettelegger for god og effektiv tjenesteproduksjon i nært samarbeid med politisk ledelse
- Bygge felles kultur og stabilitet gjennom kommunikasjon og samhandling i organisasjonen
- Bygge tillit og godt omdømme gjennom respekt og gode prosesser
- Ha tydelig mål- og resultatstyring for å sikre bærekraftig utvikling
- Sørge for god økonomistyring og internkontroll
- Sikre at Holmestrand kommune er en attraktiv arbeidsplass
- Sørge for at saker til politisk behandling blir godt utredet og at vedtak blir gjennomført
- Bidra til at kommunen arbeider strategisk og utviklingsorientert
Ønskede kvalifikasjoner:
- Relevant utdanning på høyskole-/universitetsnivå
- Relevant ledererfaring fra større offentlig virksomhet
- God innsikt i offentlig forvaltning og politiske prosesser
- Erfaring med å lede prosesser innen organisasjonsutvikling, innovasjon, digitalisering og strategisk arbeid
- Erfaring med overordnet økonomistyring
- God forståelse av samspillet med arbeidstakerorganisasjonene og vernetjenesten.
- Erfaring med mediekontakt og arbeid i det offentlige rom
Personlige egenskaper:
- Sterk relasjonsbygger med gode kommunikasjonsferdigheter
- Er en trygg, tydelig, raus og robust leder
- Analytisk, strukturert og med et strategisk og helhetlig perspektiv
- Engasjert, initiativrik og handlingsorientert
- Høy grad av integritet
- Evne til å bygge felles kultur i en ny kommune
- Evne til å skape tillit, motivasjon og engasjement
- Evne til å være en samlende leder
Vi kan tilby:
- En sentral rolle i den videre utviklingen av en «ny» kommune
- Ledelse av en kommune i sterk vekst og utvikling
- Du får ansvar for en kompetent organisasjon med engasjerte ansatte, tillitsvalgte og ledere
- Konkurransedyktige betingelser, herunder gode pensjons- og forsikringsordninger
For nærmere informasjon om stillingen, kan du kontakte våre rådgivere i Skagerak Consulting, Erik Aasmundtveit, tlf. 414 31 938 eller Tom R. Gogstad, tlf. 951 75 241. Ved behov kan du også kontakte ordfører Alf Johan Svele, tlf. 992 55 424.
Søknad med CV registreres i vårt digitale søknadssystem, gjerne så raskt som mulig og senest innen søknadsfristens utløp. Du kan fram til søknadsfristens utløp ta kontakt med oss på konfidensiell basis og få informasjon om stillingen.
I likhet med alle andre offentlige stillinger, vil det for denne stillingen bli utarbeidet en søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle som søker på stillingen. Denne søkerlisten vil i utgangspunktet ikke sendes ut, men vil være offentlig og derfor tilgjengelig for alle som ber om innsyn. Det er mulig å søke om å slippe å stå på den offentlige søkerlisten, men kravene er strenge. Ønsker du at navnet ditt ikke skal stå på denne listen, må du krysse av og begrunne dette i det elektroniske søknadsskjemaet. Dersom søknaden ikke innvilges, vil du få mulighet til å trekke deg fra prosessen. Om det innkommer klage på innvilget unntak fra offentlighet, vil Statsforvalteren kunne overprøve beslutningen slik at opplysninger om søkerne likevel kan bli offentliggjort. Dersom dette skulle skje, vil du bli varslet på forhånd.
For å unngå bedrageriforsøk, vil vi presisere at vi aldri ber om BankID-informasjon i søknadsprosessen.