Stillingsannonse
Leder Innovasjon og digitalisering
Ønsker du å lede et miljø som driver en av kommunenorges mest innovative teknologiplattformer?
Vi søker etter ny enhetsleder for Innovasjon og Digitalisering. Vår nye leder skal ta ansvar for at vi utnytter mulighetene i plattformen vår, og finner gode, innovative og effektive løsninger for fagsektorene og innbyggerne.
Ullensaker er en kommune i sterk vekst. Vi har 44.500 innbyggere og over 3000 ansatte, og er vertskommune for Oslo lufthavn Gardermoen. Som andre norske kommuner står vi overfor store utfordringer med å balansere oppgaver og ressurser. Datadrevet innovasjon og digitalisering av tjenester og prosesser blir avgjørende for å lykkes. Vår nye leder spiller en sentral rolle i dette arbeidet.
Som enhetsleder for Innovasjon og digitalisering har du både et strategisk og operativt ansvar. Du vil utvikle enheten organisatorisk og faglig. Rollen innebærer både personalansvar for egne medarbeidere, og utstrakt samarbeid på tvers av virksomheten for å sikre effektive og gode tjenester til innbyggerne. For tiden rapporterer leder for Innovasjon og digitalisering til kommunedirektøren.
Dette møter du:
Enheten Innovasjon og digitalisering består av avdelingene Strategisk rådgivning og Digitale tjenester:
- Avdelingen Strategisk rådgivning bistår kommunen i utviklingen av effektive tjenester og prosesser gjennom brukerinvolvering og brukerorientert design. Rådgivning og tjeneste- og prosessdesign gjennom workshops er sentrale oppgaver.
- Avdelingen Digitale Tjenester har ansvaret for drift og utvikling av kommunens IT-plattform.
Ullensaker kommune etablerte i 2021 en 100% skybasert fremtidsrettet teknologiplattform i Microsoft Azure. De fleste fagsystemer kjøpes i dag som en tjeneste fra leverandører (SaaS), mens enkelte eldre løsninger leveres gjennom kommunens eget datasenter i Azure.
Nettverk til kommunens 50 lokasjoner leveres på SD-WAN teknologi.
Enheten bidrar til drift og forvaltning av rundt 20 sentrale fagsystemer og opp mot 100 støttesystemer ute i sektorene. Kommunen forvalter en rekke sensitive data på vegne av innbyggerne, spesielt innen fagområdet helse. Dette setter ekstremt høye krav informasjonssikkerhet. Enheten er i 2024 budsjettert med 16 fast ansatte inklusive enhetsleder.
Krav til kompetanse og erfaring:
- Relevant høyere utdanning på mastergradsnivå. Lang relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- Ledererfaring og erfaring med IKT-ledelse og innovasjon på et strategisk nivå.
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, som er arbeidsspråket. Du må beherske det engelske språket både skriftlig og muntlig.
Du må kunne klareres og autoriseres til H – Hemmelig jf. sikkerhetsloven
Dette er deg:
- Du har erfaring fra ledelse og drift at større teknologimiljø, gjerne offentlig virksomhet.
- Du er rask til å danne deg et godt helhetsperspektiv, til å definere mål, til å kommunisere disse.
- Du har solid gjennomføringsevne, og forstår ende-til-ende-ansvar, også i komplekse utviklingsprosesser tverrfaglig.
- Du kan legge frem eksempler på resultater du har oppnådd ved hjelp av innføring av teknologi, hvor også brukerperspektivet har stått sentralt.
- Du er oppdatert på fagfeltet digitalisering og innovasjon og har visjoner som smitter over på andre.
- Du er opptatt av at digitalisering også skal bidra til reduksjon av driftsutgifter i nåtid og fremtid.
- Du har godt humør og forteller gjerne en røverhistorie.
Vi legger stor vekt på personlig egnethet og gode lederegenskaper. Du må påregne å inngå i beredskapsarbeid.
Vi tilbyr
- En spennende stilling med allsidige og spennende ansvarsfelt
- Et godt fagmiljø
- Lønn etter avtale
- Fleksitidsordning
- Fine lokaler sentralt på Jessheim med parkeringsmuligheter
- Gode pensjonsbetingelser
Tilsetting skjer på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende lover, reglementer og tariffavtaler, herunder 6 måneders prøvetid
Kopier av vitnemål og attester lastes opp i søkeportalen som vedlegg i den elektroniske søknaden.
Vi gjør oppmerksom på at søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har oppfordret om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom oppfordringen ikke blir tatt til følge, blir søkeren varslet om dette, jf. offentleglova § 25.
Ullensaker kommune har behov for medarbeidere med ulike kompetanser, erfaringer og perspektiver for å kunne løse samfunnsoppdraget vårt på en god måte. Kommunen ønsker å gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss uansett alder, kjønn, legning, religion eller etnisk bakgrunn.
Om arbeidsgiveren
Ullensaker - mulighetslandet:
Ullensaker er en av Norges raskest voksende kommuner, med snart 45 000 innbyggere. Vi er vertskommune for Oslo Lufthavn Gardermoen og ligger sentralt på Østlandet, nordøst for Oslo.
Vi er stolte av å være en fremtidsrettet kommune som jobber for fellesskapets beste, etter visjonen «Ullensaker – mulighetslandet». Vi skal gi muligheter og omtanke for alle; både dagens innbyggere og framtidige generasjoner. Over 3 000 ansatte i kommunen jobber for at Ullensaker skal være et godt sted å bo og leve.
I Ullensaker kan du velge om du vil bo landlig, bynært eller urbant. Vi har et rikt idretts- og fritidstilbud, mangfoldig kulturtilbud og flotte naturområder. Med toget er det bare 40 minutters reisevei til Oslo fra Jessheim.
Ullensaker – en god, fremtidsrettet og mangfoldig kommune
Trygg og god arbeidsplass: Vi satser på utvikling og trivsel på arbeidsplassen gjennom kontinuerlig organisasjons-, medarbeider- og lederutvikling.
Fremtidsrettet: Vi viser synlig vilje og evne til fremtidsrettet tanke- og handlekraft. Våre verdier er «modig», «endringsdyktig» og «raus».
Mangfold og inkludering: Vi ønsker mangfold og våre ansatte skal gjenspeile befolkningen i kommunen. Vi har nulltoleranse for diskriminering og ønsker å skape en arbeidsplass hvor alle føler seg inkludert og verdsatt.
Velkommen til oss!